Poznaj Region #5 WPN – Wapnica

W tym ciężkim czasie, gdy wstęp do lasu jest zabroniony, mamy dla Was propozycję, którą musicie koniecznie sprawdzić, gdy świat wróci do normalności. Woliński Park Narodowy – perła woj. zachodniopomorskiego kłania się nisko.

Miejsce: Wapnica/ Lubin/ Dargobądz – gmina Międzyzdroje, powiat kamieński
Dystans: 15,1km

Nawierzchnia: leśne ścieżki 90%, asfalt/ chodnik 10%

Opis: Trasa rusza z parkingu przy jeziorku Turkusowym, w którego miejscu do czasu II Wojny Światowej znajdowała się niemiecka kopalnia kredy. Wokół jeziora prowadzi  „Ścieżka Turkusowa”, która je okrąża i prowadzi także do punktu widokowego „Piaskowa Góra”. Gdy dotrzemy do skrzyżowania z szlakiem niebieskim, skręcamy w prawo i od tej pory kierujemy się do wsi Lubin, mijając z prawej strony Wzgórze Zielonka. Na chwilę wybiegamy z Wolińskiego Parku Narodowego  i dobiegamy do Kościoła Matki Bożej Jasnogórskiej w Lubinie. Neogotycki obiekt zbudowano w 1862 roku.  Przy zabytkowej świątyni skręcamy w lewo i ponownie kierujemy się do WPN. Po chwili ponownie pod stopami mamy leśne dukty i biegniemy przez prawie 4 km przed siebie. W połowie prostej wzdłuż Zalewu, powinniśmy minąć drogowskaz na pomnik przyrody „Dąb Wolinian”, który jest jednym z najstarszych drzew w WPN, z szacowanym wiekiem 450-750 lat. My jednak kierujemy się dalej na wprost, by tuż przed Dargobądzem zawrócić lewo w dojazd pożarowy nr 23. Teraz czeka nas ok. 3 km przyjemnej, trailowej ścieżki, która w lecie jest w pełni zacieniona przez drzewa. Gdy zobaczymy kierunkowskaz na jezioro Turkusowe, odbijamy w lewo. Za około 1,5 km wbiegamy do Wapnicy, gdzie chodnikiem wracamy na parking. Pamiętajmy, że prawie cała trasa wiedzie szlakami WPN, więc nie hałasujemy i dbamy o miejsce, które właśnie odwiedzamy. Możną ją skrócić skręcając w lewo w dojazd pożarowy nr 22, mniej więcej na po 6 km od rozpoczęcia biegu. Krótsza trasa będzie wtedy mieć długość około 8,5 km.